Dünyanın en büyük şirketlerinden 25’inin belirledikleri iklim hedeflerine ulaşamadığı ortaya çıktı.
NewClimate Institute tarafından hazırlanan bir rapor, aralarında Nestle, Amazon, Google ve IKEA’nın da bulunduğu uluslararası şirketlerin emisyonları yüzde yüz düşürmek için verdiği taahhütler yerine ortalama yüzde 40’ta kaldıklarını gösterdi.
Araştırmanın baş yazarı Thomas Day, şirketlerin verdiği taahhütlerin “gerçek bir özden yoksun” olduğunu belirtti ve “Taahhütlerin abartılı olması karşısında şaşırıp hayal kırıklığına uğradık” dedi.
“Nispeten iyi performans gösteren şirketler bile eylemlerini abartıyor” diyen Day, sorunun bir kısmının bu işletmelerin emisyonlarını nasıl yorumladığı olduğunu söylüyor. İncelenen şirketlerin sekizi, değer zincirlerinde “yukarı yönlü” ve “aşağı yönlü” salımları hariç tutuyor. Faaliyetleriyle dolaylı olarak bağlantılı işlemlerin oluşturduğu bu salımlar genellikle şirketlerin ürettiği karbonun yüzde 90’ından fazlasını oluşturuyor.
25 şirketten 24’ü, iklim hedeflerine ulaşmak için emisyonları azaltmak yerine karbon salımını emmek için ormanlara ve doğal ortamlara yatırım yapıyor. NewClimate Institute’e göre bu yöntem taahhütlerinin “bütünlüğünü baltalıyor”.
Rapora katkıda bulunan Carbon Market Watch’tan Gilles Dufrasne ise şirketlerin yanıltıcı reklamlarının tüketiciler ve politika yapıcılar üzerinde “çok büyük” tesiri olduğunu söylüyor. “Bu şirketlerin yeterli tedbirleri aldığına inandırıldık” diyen Dufrasne, gerçeğin ise “çok farklı” olduğunu söylüyor.
Büyük şirketler raporu nasıl karşıladı?
Euronews Green’in temasa geçtiği birçok şirket raporun sonuçlarını memnuniyetle karşılarken bazıları kullanılan yöntemlerden “rahatsız” olduklarını söyledi.
“İklim değişikliği konusundaki eylemlerimizin ve taahhütlerimizin incelenmesini memnuniyetle karşılıyoruz” diyen Nestle Küresel İklim Teslimi ve Sürdürülebilir Kaynak Kullanımı Başkanı Benjamin Ware, “Bununla birlikte NewClimate Institute’un yaklaşımını anlamıyorum ve önemli yanlışlıklar içeriyor” açıklamasında bulundu.
Yani raporun çalışmalara “yapıcı katkı” sağlayacağını belirten mobilya üreticisi IKEA ise, “Gönüllü yeşil taleplere ilişkin kuralları yönetecek ortak, öngörülebilir ve güvenilir bir yasal çerçeveye sahip olmak esas olmalı” dedi.
İklim liderliğinin umut verici örnekleri
Öte yandan rapor, iklim değişikliğine karşı mücadelede Google gibi bazı devlerin ise “umut” verdiğinin altını çiziyor. Araştırmada Google’ın “gerçek zamanlı olarak yüksek kaliteli yenilenebilir enerji sağlamak” için yenilikçi araçlar geliştirdiği ve bu teknolojinin giderek başka şirketler tarafından da kullanıldığı belirtiliyor.
Euronews Green’e “Kaydettiğimiz ilerlemeden gurur duyuyoruz” açıklamasında bulunan Google, 2019’da yüzde 61’de bulunan karbonsuz ortam seviyesinin 2020’de yüzde 67’ye yükseltildiğini belirtti. Google, yüzde 100’lük hedefe ise 2030’da ulaşmayı hedefliyor.
Fakat bu başarıların yeterli olmadığı konusunda uyaran Dufrasne, “Şirketler değişen yeryüzünün gerçekliğiyle yüzleşmeli. On yıl önce kabul edilebilir görünen şey artık yeterli değil” diyor ve ekliyor:
“Belirsiz hedefler belirlemek, gerçek bir eylem planı olmadan bizi hiçbir yere götürmez ve halkı yanıltıyorsa hiçbir şey yapmamaktan daha kötü olabilir. Ülkeler, Paris Anlaşması’nı kabul ederken yeni bir başlangıca ihtiyacımız olduğunu gösterdi ve şirketlerin bunu kendi eylemlerine yansıtması gerekiyor”.
Kaynak: EuroNews